lindbergcokreativitet.jpg

I 2017 giver det mening at udnævne kreativitet som et af vores vigtigste "råstoffer" i Danmark. En række kreative erhverv har fået ny betydning som vækstmotor herhjemme og samlet set bidrager virksomheder inden for arkitektur, design, mode, reklame, medier og kultur for omkring 9% eller 83 mia. kr. af den samlede eksport om året i Danmark.

Kreativitet spiller en større og større rolle i vores hverdag. Vi efterspørger godt, originalt indhold fra virksomheder og privatpersoner – ikke mindst på de sociale medier. Vi vil have arkitekttegnede huse, moderigtigt tøj, designede brugsgenstande og meget enkle kommunikationsplatforme, der gør det nemmere at navigere i strømmen af hverdagens budskaber.

En Mindshare-reklameanalyse fra 2016 afspejler danskernes holdning til reklamer. Irritationen ved reklamer er historisk høj (36%), mens opmærksomhedsværdien fra reklamerne er historisk lav (6%). Den store kløft mellem disse poler skal helt sikkert udfyldes med kreative, meningsfyldte og accepterede budskaber, som forbrugerne selv aktivt tilvælger. 

Kreativitet kender heller ingen grænser. På vækstkonferencen "Din digitale rejse" i MCH Messecenter Herning i december sidste år fortalte grundlæggerne af Kiloo (der står bag spillet Subway Surfers), at virksomheden i høj grad er "born global". De har international arbejdskraft, samarbejdspartnere og investorer og har skaleret hele forretningen ud i en global og helt enorm målestok.

Samtidig er kreativitet ikke forbeholdt nørderne. Kreativiteten kommer for alvor til sin ret, når den breder sig ud i andre brancher, vender vante forretningsmodeller på hovedet og går nye veje. Her i Viborg har vi et fremragende eksempel i form af The Animation Workshop, der uddanner i professionel kreativitet og bruger animation til nye formidlingsformer inden for sundhed, skoler og citybranding.

Summa summarum: Tænk nu "på kanten af æsken" og bring de kreative kompetencer ind i spillet. Ikke kun i kommunikationen og samarbejdet med reklamebureauet, men i hele værdikæden. Måske der er brug for mere kreativitet inden for service, kunderelationer, markedsudvikling og ønsket forbrugeradfærd?