Der vil altid være en vis risiko ved at forudsige fremtiden. Når det gælder smartphones viser der sig dog nogle tydelige og fremadrettede udviklingstræk: Din smartphone er for alvor på vej til at blive din personlige assistent og din digitale schweizerkniv i lommen, der griber ind i flere og flere områder af dit sociale liv.

Apropos det sociale har de sociale tjenester som fx Facebook, Instagram, LinkedIn boostet brugen af smartphones og ændret adfærden for millioner af mennesker verden over. Dine venner er lige ved hånden, din potentielle kæreste måske lige rundt om hjørnet, fartkontrollen fem hundrede meter forude, de nyeste musiknumre kører på Spotify og lige om lidt betaler du med Swipp eller Mobilepay ved kassen i dit lokale supermarked.

Ifølge DRs medieforskning er mobilen med hele vejen i seng, da omkring 30% af os danskere som det første ser smartphonen om morgenen og det sidste, vi ser når vi hitter høet om aftenen. Samtidig stiger brugen af nettet kraftigt på mobilen, og det er kun et spørgsmål om tid, inden mobilen har overhalet din pc som din foretrukne netadgang.

Indholdet på din smartphone følger med de nyeste medievaner og mobilen kan som din bedste ven hjælpe dig med dagens mange gøremål; fx minde dig om den broccoli, du glemte at købe, minde dig om dit aktuelle kalorieforbrug, dokumentere et vildt vejrfænomen og gøre dig opmærksom på, at det snart er sengetid … blot et par eksempler på den ændrede adfærd. Set i et markedsføringsperspektiv rummer din smartphone også helt nye muligheder, som slet ikke fandtes for bare få år siden:

– Smartphonen har udviklet sig til et af de store medier som radioen, tv’et og computeren. For mange virksomheder er mobilen svær at komme uden om på medieplanen, da den rummer et stigende medieforbrug for mange mennesker i mange målgrupper. Samtidig er det muligt at skabe intelligente koblinger mellem offline og online gennem smartphonen – fx gennem QR-koder, augmented reality og lokationsbestemte tjenester, udtaler kommunikations-rådgiver Henrik Lindberg fra Lindberg & Co.

Kilde: “Medieudviklingen 2015″. DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af de elektroniske medier.